Studielink als organisatie
Bestuur Studielink
De Studielink organisatie is opgezet als een stichting, dus zonder winstoogmerk. De activiteiten van de stichting worden volledig bekostigd door de onderwijsinstellingen. Zij betalen gezamenlijk voor een centraal gestandaardiseerd en gebruiksvriendelijke aanmeldapplicatie voor alle studenten in het (bekostigd) hoger onderwijs. Het stichtingsbestuur bestaat uit vijf vaste leden, waarvan twee namens de vereniging hogescholen en twee namens de VSNU. De vier leden benoemen een vijfde lid als (onafhankelijk) voorzitter. Vanwege de nauwe samenwerking met de beleidsdirectie Hoger Onderwijs van het Ministerie van OCW en uitvoeringsorganisatie DUO, zijn er vanuit beide organisaties een waarnemer/adviseur benoemd in het stichtingsbestuur.
Voorzitter
Dhr. drs. B.J.H. Straatman
Namens de hogescholen
Dhr. H. Nederlof, De Haagse Hogeschool
Mw. A. Sanderman, Hogeschool Leiden
Namens de universiteiten
Mw. drs. M.M.N. Ummelen, TU Eindhoven
Dhr. M.J.W.T. Nollen, Vrije Universiteit Amsterdam
Waarnemers
Dhr. ir. T. Fens BSc, ministerie van OCW, directie Hoger Onderwijs & Studiefinanciering
Dhr. mr. J. Smit, ministerie van OCW, Dienst Uitvoering Onderwijs
Team Stichting Studielink
De uitvoering van de activiteiten binnen Stichting Studielink doen:
Naam |
Functie |
Eric van Beek |
Manager ontwikkeling en architectuur (a.i.) |
Ingrid Bons |
Implementatie & beheer consultant |
Zosia Botermans |
Business consultant |
Rianne Dijkstra |
Implementatie & beheer consultant |
Jacqueline Draaisma |
Beleidsmedewerker |
Bart van Eeuwijk |
CISO |
Patrick van Elst |
Business consultant |
Ruth Emous |
Business consultant (a.i.) |
Daniël Fokker |
Manager ontwikkeling en architectuur |
Arno van der Heide |
Product owner |
Astrid van Heijl |
Business consultant |
Stanley Latumeten |
Testcoördinator (a.i.) |
Wouter Meyer |
Enterprise Architect (a.i.) |
Jennifer Moesker |
Manager keten & innovatie |
Janine du Mosch |
Management assistent |
Sandra Muijderman |
HR business partner (a.i.) |
Iris Plaisier-Van der Wal |
Project officer / communicatiemedewerker |
Machiel Pronk |
Manager implementatie & beheer |
Mariska Schreuders |
Manager finance & control |
Elina Stokvis |
Implementatie & beheer consultant |
Patrick Vogelaar |
Directeur |
Hanneke Vorst |
Business analist (a.i.) |
Gert van Weeghel |
Assistent controller (a.i.) |
Eefje Zeelt |
Business consultant |
Studielink Advies Raad (SAR)
De Studielink Advies Raad vervult een brede adviesfunctie richting de Studielink organisatie. De SAR adviseert bij de uitvoering en doorontwikkeling van de Studielink dienstverlening.
In deze raad hebben vertegenwoordigers van instellingen zitting. Deze vertegenwoordigers zijn gegroepeerd per Student Informatie Systeem (SIS), vanuit elke SIS gebruikersgroep wordt een vertegenwoordiger op directieniveau afgevaardigd. Grote SIS-groepen (met meer dan 100.000 studenten) vaardigen twee vertegenwoordigers af, één van een hogeschool uit de SIS-groep en één van een universiteit van de SIS-groep.
Studielink coördinatoren
Vanuit elke hoger onderwijsinstelling wordt door het College van Bestuur een Studielink coördinator aangedragen. Deze Studielink coördinator dient als eerste aanspreekpunt binnen de eigen instelling, en coördineert de informatievoorziening en afstemming over Studielink-processen binnen de instelling.
Werkgroep Privacy
De Werkgroep Privacy volgt de beschrijving volgens de Verwerkersovereenkomst en is daarnaast belast met het monitoren van de uitvoering van actiepunten die uit de beoordeling van het effect van gegevensbescherming (Data Protection Impact Assessment, DPIA), naar voren komen. De werkgroep houdt de transparantie en helderheid van omgaan met persoonsgegevens naar studenten in de gaten en wordt geïnformeerd in het geval van een datalek. In ernstige gevallen wordt de werkgroep bijeengeroepen voor spoedberaad. Stichting Studielink werkt met een Werkprogramma Dataprotectie per studiejaar dat door de Functionaris Gegevensbescherming wordt opgesteld.
Werkgroep Ketenbetrouwbaarheid
Doel van de werkgroep Ketenbetrouwbaarheid (WKB) is om bredere afstemming te kunnen doen over wijzigingen, plannen en incidenten op gebied van informatiebeveiliging van de Studielink applicatie en de inschrijfketen. Deelnemers aan de WKB bestaan uit Security Officers van onderwijsinstellingen (minimaal 2 hbo en 2 wo), een securityspecialist van SURF, een externe securityspecialist van KPMG, de security manager van Netcompany, de security manager van Stichting Studielink en de manager Implementatie & Beheer van Stichting Studielink.