Verificatie persoonsgegevens & Studielink

Deze functionaliteit is eind januari 2022 beschikbaar in Studielink en is dus momenteel nog niet van toepassing

Wil je je inschrijven voor een opleiding aan een hogeschool of universiteit? Dan heb je een Studielink account nodig. Studielink is namelijk het landelijke schakelpunt voor inschrijven in het hoger onderwijs in Nederland.

Heb je een Nederlands woonadres? Dan moet je een account aanmaken door te in te loggen met DigiD. Klik hier voor meer informatie over dit proces. Heb je geen DigiD en kun je deze niet aanvragen, lees dan hieronder verder.

Persoonsverificatie
Als je geen DigiD hebt, dan wordt je identiteit op een andere manier geverifieerd bij het aanmaken van een Studielink account. De verificatie van je identiteitsbewijs (paspoort of Europese identiteitskaart) gebeurt namelijk automatisch met behulp van een vertrouwd online middel. Hiervoor moet je een scan of foto van je identiteitsbewijs in Studielink uploaden. Deze wordt uitgelezen en gecontroleerd op betrouwbaarheid en volledigheid. Daarna zijn je gegevens geverifieerd. Heb je nog geen paspoort of Europese identiteitskaart, dan moet je deze eerst aanvragen bij jouw lokale overheid.   

Wat moet ik doen als de persoonsverificatie mislukt?
Lukt het niet om je identiteitsbewijs te scannen of loop je tegen andere problemen aan? Bekijk dan eerst deze instructie en tips die mogelijk kunnen helpen:

  • Zorg voor een scherpe scan of foto van het identiteitsbewijs waarop alle persoonsgegevens goed leesbaar zijn.
  • Zorg ervoor dat de scan of foto van het identiteitsbewijs in het bestandstype JPG, PNG, BMP of PDF staat en niet groter dan 10MB is.
  • Zorg ervoor dat alle persoonsgegevens op het identiteitsbewijs goed leesbaar zijn. Verwijder eventuele watermerken of weggelakte persoonsgegevens.
  • Gebruik geen flits bij het maken van een foto. Vermijd reflecties van lampen of omgevingslicht.
  • Zorg ervoor dat alle randen van het identiteitsbewijs op de scan of foto recht in beeld zijn. De foto mag niet gekanteld zijn.
  • Gebruik bij voorkeur een paspoort in plaats van een identiteitskaart.

Als dit allemaal niet werkt, dan kan je een melding bij Studielink maken. Geef daarin een duidelijke beschrijving van het probleem, en vermeld je nationaliteit en of je gebruik maakt van een paspoort of Europese identiteitskaart.

Heb je geen identiteitsbewijs?
Vraag er dan één aan bij jouw lokale overheid. Is dit niet mogelijk? Neem dan contact op met de onderwijsinstelling waar je wilt gaan studeren. 

Wat zijn de voordelen? 
Door de verificatie van je persoonsgegevens in Studielink hoef je je persoonsgegevens maar één keer aan te leveren. Zo is je identiteit bij alle onderwijsinstellingen waar jij je wilt aanmelden geverifieerd. Je hoeft niet bij de verschillende instellingen afzonderlijk een kopie van je identiteitsbewijs aan te leveren. Daarnaast zorgt de persoonsverificatie voor een veiliger inschrijfproces: wij weten dat er een betrouwbaar identiteitsbewijs is verstrekt en dat we te maken hebben met een echt persoon. We slaan de kopie van het document niet op. Veiligheid en gemak voor iedereen! 

Bewaren van persoonsgegevens
Het resultaat van de verificatie, je persoonsgegevens en het nummer van je identiteitsbewijs worden opgeslagen in de database van Studielink. Meer informatie over de verwerking van je persoonsgegevens door Studielink kun je nalezen in de privacyverklaring.

Meer informatie?
Wil je meer informatie over de persoonsverificatie? Kijk dan bij de stappenplannen of de veelgestelde vragen in onze Vraagbaak.